تشخیص مشکلات برق الکتریکی خودرو
عصر خودرو- مجموعه شبکه برق خودرو به عنوان یکی از بخشهای اصلی خودرو، همواره مورد غفلت مالک بوده و البته تمایل زیاد افراد به نصب آپشنهای الکتریکی، مشکلات فراوانی را برای شبکه برق خودرو و قسمت تغذیه آن ایجاد میکند.
این سیمکشیهای پر دردسر
سیستم برق هر خودرویی در حالت پایه بهگونهای طراحی شده که پاسخگوی نیازهای مصرفکنندههای استاندارد نصب شده روی خودرو نظیر تهویه مطبوع، چراغها، کنترل یونیتها، سیستم صوتی و . باشد. بنابراین طراحان رشته سیمها را با نمره و طول متناسب با نیازهای شبکه برق خودرو در نظر میگیرند. در دسته سیمهای هر خودرو، انواع متنوعی از رشته سیمها را خواهید یافت که شامل سیمهای سیگنال، تغذیه، شبکه و اتصال بدنه هستند و هرکدام خصوصیات خاص خود را دارند. سیمهای تغذیه بنا بر توان مصرفی سیستم مورد نظر، ضخامتهای متفاوتی میتوانند داشته باشند. متاسفانه نصب غیراصولی گیر، سیستمهای صوتی، گرمکن صندلی، کروز کنترل و . از نوع متفرقه با وصلهپینهکردن سیمکشی، میتواند مشکلات برقی فراوانی را ایجاد کند خصوصا در خودروهای امروزی که دارای کیلومترها سیمکشی و انواع مختلف کنترل یونیتها و سنسورها هستند.
برق خودرو ضعیف شده است
ضعف عمومی برق خودرو نشانههای مشخصی دارد. لرزش پیشرانه با روشنکردن چراغها، قویترشدن مصرفکنندهها با روشنکردن پیشرانه، کندی شیشه بالابرها، نوسان روشنایی چراغها با فعالشدن یک مصرفکننده قوی نظیر راهنما، بالا رفتن عقربه دما بدون آنکه پیشرانه واقعا داغ شده باشد و . همگی جزو این علائم هستند. این مشکلات به شما هشدار میدهند که یا باتری و یا اتصالات آن ضعیف شده است. بنابراین حتما شرایط باتری را از نظر سلامت مورد بررسی قرار دهید. دقت کنید که اتصالات باتری سولفاته نشده و محکم باشند. گاهی ضعف کابلهای منفی فابریک خودرو موجب میشود که ناچار باشید از کابل تقویت کمکی برای اتصال منفی باتری استفاده کنید. کابل جوشکاری گیج صفر ایدهآلترین گزینه برای تقویت اتصال منفی باتری به بدنه است.
خودرو مدام باتری خالی میکند
با بیرونکشیدن تکتک فیوزها میتوان مداری که عامل برقی است را شناسایی کرد. طبیعتا مداری که با بیرون کشیدن فیوز آن، مصرف جریان کاهش ناگهانی پیدا میکند، عامل برقی خواهد بود که باید از جهت وجود اتصالی یا ایراد سختافزاری مورد بررسی قرار بگیرد. در بیشتر مواقع برقی در ناحیه سیستمهایی چون قفل مرکزی و گیر، سیستم صوتی و سیستم جرقهزنی روی میدهد.
از آنجایی که برخی خودروها فاقد فیوز برای سیستم جرقهزنی هستند، مشکل برقی یا به عبارتی نشت برق را باید از ناحیه وایرها جستوجو کرد.
فیوز یکی از مدارها به طور دائم میپرد
سوختن پی در پی فیوز در بیشتر موارد نشانه وجود اتصالی در مدار است یا نصب مصرفکننده بیش از حد قوی. وقتی فیوز یک مدار بلافاصله پس از فعالشدن مدار میسوزد، سعی نکنید با نصب فیوز آمپر بالاتر مشکل را حل کنید چراکه این کار باعث داغشدن و سوختن دسته سیم خواهد شد و حتی ممکن است آتشسوزی به همراه داشته باشد. از آنجایی که اتصالی در طول دسته سیم بهندرت رخ میدهد، باید به دنبال اتصالی در محل اتصال سوکت، محل انشعاب سیم یا اتصال بدنهها باشید. مثلا ممکن است هنگام نصب هدیونیت سیستم صوتی به صورت اتفاقی تعدادی از رشته سیمها بین یونیت و بدنه داشبورد گیر کرده و له شود و اتصالی به وجود آورد. همین اتفاق در خصوص کاسه چراغهای عقب ممکن است رخ دهد. بنابراین به سراغ محلهایی بروید که دسته سیمها و اتصالات رها بوده و پتانسیل آسیبدیدگی را دارند. در صورت سلامت دسته سیم، باید به نوع مصرفکنندهای که نصب کردهاید و شیوه نصب آن شک کنید.
آلترناتور باتری را شارژ نمیکند
اگر
خرابی زغالهای داخلی و سیم پیچهای آلترناتور، نفوذ آب و بریدن تسمه نیز از جمله دیگر دلایل شارژ نشدن باتری هستند.